Over de woon(zorg)visie Veelzijdig wonen

De raadsvergadering van donderdag 30 maart 2023 in De Wolden stond vol met diverse onderwerpen, waaronder de woon(zorg)visie “Veelzijdig wonen in De Wolden!” en de vitale vakantieparken. GroenLinks De Wolden speelde een actieve rol in de discussie en bracht hun standpunten duidelijk naar voren.

De woon(zorg)visie heeft betrekking op de ambities van de gemeente op het gebied van wonen en huisvesting tot 2030. GroenLinks De Wolden complimenteerde bij monde van Eline Kippers - van Lint de gemeente voor het snel opstellen van de visie en het betrekken van inwoners bij het proces. Tijdens de vergadering lichtte GroenLinks De Wolden enkele belangrijke aspecten van de woon(zorg)visie uit, zoals de verkoop van starterswoningen, de huurwoningen, klimaatadaptief bouwen en criteria voor inwoners.

Eline Kippers - van Lint stelde namens GroenLinks De Wolden vragen over de looptijd van de verkoop van starterswoningen en de effecten van het aanpassen van deze looptijd. De partij uitte ook hun zorgen over de huurwoningen en de onduidelijkheid over hoe de gemeente deze groep mensen tegemoet wil komen.

GroenLinks was tevreden over het streven naar klimaatadaptief bouwen en verduurzaming van bestaande woningen, maar miste aandacht voor duurzaam materiaalgebruik en bouwmethoden, zoals houtskeletbouw en biobased bouwen, belangrijke aspceten van klimaatadaptief bouwen. De fractie suggereerde om alvast rekening te houden met de Landelijke Maatlat voor klimaatadaptief en groen bouwen, die door de Rijksoverheid is uitgebracht.